Home

FASHIONNEWS

Peter Jensen vinder Danmarks største modedesignpris



I starten af sidste uge blev det offentliggjort at Peter Jensen er vinderen af Danmarks største designpris til en værdi af 500.000 kr, som Magasin du Nord’s Fond for første gang uddeler. Magasin du Nord fonden offentliggjorde i år deres nye designpris der har til formål at hylde og støtte danske designere der i deres øjne bidrager mest til moden og dens udvikling (læs mere og se billeder fra presseeventet her). De tre nominerede i år var Anne Sofie Madsen, Sara Sachs, der står bag Moonspoon Saloon, og Peter Jensen. Beslutningsprocessen var ikke nem for dommerne, lyder det fra Nina Wedell-Wedellsborg, der er bestyrelsesmedlem i Magasin du Nord’s Fond og formand for juryen bag designprisen.”Det har naturligvis været en svær beslutning for dommerne, da alle tre designere hører til blandt de absolut mest kreative og nyskabende designere herhjemme. Men juryen har valgt Peter Jensen som vinder af modedesignprisen, fordi han kontinuerligt har bevist at kunne mestre og bevare sit eget originale designudtryk samtidig med, at hans kollektioner udvikler sig sæson for sæson,” forklarer hun og fortsætter: “Peter Jensen leverer mode på et højt internationalt niveau og rammer kvinder i alle aldre med sit design, som altid er både kreativt nytænkende og helt i tråd med tiden.” Foruden den store ære og anerkendelse fra Magasin du Nords Fond, har Peter Jensen vundet 200.000 samt et show til en værdi af 300.000, som vil blive afholdt under Danish Fashion Week i februar 2013.

CATWALK

Dank mode sætter verdensrekord – i Hong Kong

Danish Fashion Institute sætter i starten af december rekord i en 3,2 kilometer lang catwalk, som modellerne skal gå. Det er et samarbejde, der er indgået med Hong Kong Fashion Designers Association. 35 danske mærker er med, når der den 9. december sættes verdensrekord i World’s Greatest Catwalk i Hong Kong. 
Med den imponerende Hong Kong-skyline som kulisse og en 3,2 kilometer lang runway, bliver det et brag af et show for op mod 500.000 tilskuere og verdenspressen. Det rekordsættende modeshow løber af stablen med i alt 340 modeller, hvoraf halvdelen iklædes tøj af danske mærker, som Danish Fashion Institute har samlet ind fra sine medlemmer.
I Danish Fashion Week glæder adm. direktør Eva Kruse sig: ”World’s Greatest Catwalk bliver et fantastisk kulturelt møde mellem øst og vest. Et festfyrværkeri af det bedste design fra danske og kinesiske designere foran øjnene på flere hundredetusinde tilskuere. Catwalken skal markere Danmark og Hong Kong, som to toneangivende destinationer inden for mode i Asien og Europa.”
På catwalken ses blandt andet tøj fra By Malene Birger, Baum und Pferdgarten og Munthe Plus Simonsen – og knap 40 andre danske modehuse.

GET THE LOOK

Happy New Year!

En lille smagsprøve på et outfit til det kommende nytår. Jeg er normalt ikke meget til jakkesæt – men jeg synes man skal gøre sig det ene undtagelse om året. Men alligevel sørger jeg lige for at det bliver med et lille twist. Fx en hvid skjorte der gør sig spændende når man (engang) smider jakken – fra farfetch.com. En lille sweater med lidt glimt (man skal vel skinne om kap med krudtet?) fra Topman. Bukser og sko fra Asos. Jakken har også et lille twist. Er personlig meget imod kraver og vil egentlig helst have en uden – men denne fra Religion gør det meget godt, og har en spændende og anderledes snit. Man skal heller ikke gå ned på udstyr og selvfølgelig skal man kunne følge med tiden indtil 24 – det stilrene ur hedder Picto og er fra danske Rosendahl. Jakken er jeg personligt helt vild med – elsker når man formår at blande materialer i klassiske beklædningsdele og jakken fra japanske Juun.J er en klassisk frakke beklædt med neopren – så kan det ikke blive bedre!
Godt nytår – husk, det er den ene gang om året hvor alt er tilladt i moden!

FACEBOOK

Fra facebook til fashion

Brigida Martinez og et udsnit af hendes klædeskab.
Layout og billedredigering af Ottilie Landmark og Michelle Faust Berthels
Da FashionFladens to forfrosne udsendte træder ind af døren til Brigida Martinez’ lejlighed i København, bliver vi mødt af en imødekommende og velklædt værtinde. FashionFladen er på besøg hos Brigida, for at finde ud af hvem denne unge fashionista er, og hvordan hun fik job i modebranchen. Brigida er i gang med at flytte ind i lejligheden med sin søn på snart to år, så boligen synes stadig tom. Men tomheden i de øvrige rum bliver straks gjort til skamme, da hun inviterer os ind i sine private gemakker og åbner sit klædeskab for os. For her bugner hylderne af smukke sko og tøj i alle mulige lækre materialer og farver. Det ligner en million, men værtinden afslører for os, at meget af tøjet er købt til en billig penge. Brigida har nemlig øje for at finde stilfulde items på udsalg – og så er hun vild med at købe second hand-tøj.
Efter at have nærstuderet det udsøgte slaraffenland af beklædningsgenstande, sætter vi os til rette i sofaen for at komme nærmere ind på livet af Brigida.


Brigida, kan du fortælle lidt om dig selv, og om hvordan endte du i modebranchen?

Jeg er først og fremmest mor til en lille dreng på snart to år. Jeg er 27 år og født i Nicaragua, men har boet i Odense det meste af mit liv. For nogle år tilbage, da jeg endnu boede i Odense, oprettede jeg en facebookgruppe, der hedder Second Hand FB Store. Når jeg var i byen, var der mange, som spurgte ind til min tøjstil, og jeg havde alligevel en masse tøj liggende, som jeg gerne ville af med, så derfor oprettede jeg facebookgruppen. Det er en lukket gruppe som jeg valgte at holde kun for kvinder.
Stille og roligt voksede gruppen; den voksede sig meget stor, og en dag begyndte diverse folk at kontakte mig via facebook for at spørge, om jeg havde interesse i at sælge gruppen. På daværende tidspunkt, var jeg ikke selv klar over, at gruppen var noget værd, og jeg forstod ikke helt hvorfor disse folk ville købe den. Først efter jeg havde været til en rådgivningssamtale om iværksætteri i Odense, gik det op for mig, at min facebookgruppe faktisk var rigtig mange penge værd, fordi jeg havde formået at samle en stor og trofast målgruppe af kvinder, der havde interesse for mode og second hand-tøj. Jeg gik i tænkeboks, og kiggede på de bud jeg havde fået på gruppen. Det endte med, at jeg besluttede mig for ikke at sælge den. Men så blev jeg kontaktet af Anywear, der også var interesseret i at købe gruppen. Anywears tilbud lød så interessant, at det fik mig til at søge råd hos nogle venner, der har været selvstændige. I mine overvejelser nåede jeg frem til, at jeg ikke som sådan fik noget ud af facebookgruppen selv. Den var et meget tidskrævende projekt for mig. Jeg skrev derfor tilbage til Anywear for at høre, hvad de havde af bud. Det endte med, at jeg tog til en samtale med Anywear i København. Inden første samtale var jeg fast besluttet på, at jeg ikke ville sælge gruppen, men at jeg derimod gerne ville indgå et samarbejde. Således havde jeg også en fremtid i det. Det betød meget for mig, at jeg var sikret på min fremtid, da jeg på daværende tidspunkt var på barsel, med en udsigt til at begynde på socialrådgiveruddannelsen i København. Under mødet erfarede jeg, at Anywear var en second hand-platform for kvalitetstøj. Min drøm har altid været at beskæftige mig med noget inden for modeverdenen og at bruge mine kreative evner, så jeg tænkte straks, at det jo lige var noget for mig. Jeg brugte i forvejen dagligt flere timer af min fritid på Second Hand FB Store, så hvorfor ikke blive belønnet for min hobby? Til anden samtale med Anywear, besluttede vi at indgå et samarbejde, og jeg blev tilbudt en fast stilling som project coordinator. Det job takkede jeg selvfølgelig ja til.
Jeg er utrolig glad for at være, hvor jeg er i dag. Min profession som project coordinator hos Anywear giver mig muligheden for at arbejde med noget jeg brænder for side om side med dygtige og kreative mennesker. Mit arbejde har desuden budt på en masse spændende og positive oplevelser, som jeg ikke ville være foruden.


Kan du fortælle lidt mere om Anywear?

Anywear er en handelsplatform for lækkert second hand-kvalitetstøj til både mænd og kvinder. Det er en platform, hvor sælgerne kan samle deres tøj på et sted, og køberne kan få glæde af andres fine klæder. Anywear er er et meget enkelt site, og vi sætter brugervenligheden højt – og så er det Facebook-connected, så man hurtig og nemt kan logge ind via sin facebookprofil. Derudover har vi udviklet en gratis app, så brugerne kan have Anywear med sig overalt. Dermed har de mulighed for at følge annoncerne og hele tiden være opdateret på nye annoncer.
Formålet har altså været at skabe et rum for dem, der elsker second hand-tøj; et rum hvor de kan sælge, købe og bytte tøj mellem hinanden. Til forskel fra andre second hand-platforme bruger Anywear ingen reklamer på sitet. Vi har valgt ikke at have reklamer, fordi vi synes, at det er meget forvirrende, og fordi vi ønsker at bevare det enkle og troværdige udtryk, som vi har fået meget ros for. Anywear er desuden ganske gratis i øjeblikket. Jeg har selv en Anywear-profil hvorfra jeg sælger mit eget tøj. Det er nemt og bekvemt for mig i forhold til min travle hverdag. Jeg kan kun opfordre til at følge med i, hvordan Anywear udvikler sig fremover – der er meget at glæde sig til som second hand-bruger.

Og med disse ord sluttede FashionFladens besøg hos Brigida Martinez – mor, project coordinator, modeblogger og ikke mindst fashionista.

Har du lyst til at læse mere om Anywear, kan du besøge hjemmesiden Anywear.dk her.

Du kan desuden læse meget mere om Brigida og hendes cool gaderobe på bloggen: brigidamartinez.bloggersdelight.dk/

Interview foretaget af Pernille Hammershøj Madsen og Sofie Raaholt Christensen

BALENCIAGA

Alexander Wang goes Balenciaga

It’s official! Efter 15 år i posten som chefdesigner for Balenciaga forlader Nicolas Ghesquirère det historiske modehus der blev grundlagt af spanieren Christobal Balenciaga i 1918. Christobal Balenciaga var kendt og elsker for sine couture teknikker, og havde øje for det perfekte snit der tilføjede moden nye, simple og elegante silhuetter. Med Nicolas Ghesquirère i føresædet er modehuset idag kendt for sine tasker som The City Bag samt nyskabende og modige designs. Den unge Alexander Wang er på rekordtid blevet en stjerne på den internationale modescene, efter han lancerede sin første kvindekollektion i 2008. Wang vil vise sin første Balenciaga kollektion til foråret, og vi glæder os til at se hvad det byder på!

BLICKFANG

Atifa Rasooli

Under messen Blickfang var vi så helsige at møde den talentfulde unge designer Atifa Rasooli, og blev betaget af hendes sans for æstestik og gennemarbejdede håndværk. Artifa er uddannet produktion-design teknolog fra KEA og vi er betagede af hendes sans for æstetik og gennamarbejdede håndværk. 


Som kreativ ildsjæl beskriver Artifa sit arbejde således:Det jeg laver afspejler meget af det jeg er som person. For mig handler det bare om at lave det jeg har lyst til at lave. Jeg tænker overhovedet ikke over, at jeg er en designer. Det har sikkert også noget at gøre med at jeg ikke er uddannet som designer, eller har ikke valgt at tage en design uddannelse.  


Med egne ord beskriver Atifa sit tøjdesign således:
Materiale og silhuet er for mig grundlaget for tøj. Jeg elsker tøj der er enkelt, men alligevel fuld af udtryk og personlighed. Når jeg laver tøj prøver jeg at skabe en balance mellem tradition og innovation.

      



Fra skydningen af Spring/Summer 2013 


Fra skydningen af Spring/Summer 2013 
Et eksempel på det færdige resultat 


Fra Artifas debut kollektion fall/winter 2012


Fra Artifas debut kollektion fall/winter 2012


GET THE LOOK

TENDENSER – BREDE BUKSEBEN.

De har længe været væk, men er så småt begyndt at titte frem igen. Selv Celiné havde i år besøg af de lækre wide leg pants og de er også at finde i svenske Filippa Ks kollektion. Men nu spår adskillige trendforskere altså at de brede bukseben for alvor vender tilbage til sommeren 2014 skulle de ramme de højeste punkt. Man forudser at tendenser kommer som reaktion på finanskrisen og ønsket om at se tilbage i tiden får at opnå en mere nostalgisk følelse. Det har også længe været moderne at kigge tilbage i form af tv-serier som Mad Men, Pam i Am mm. 50’erne og 60’ernes klassiske look er altså på vej tilbage. Og i takt med at de nostalgiske følelser kommer tilbage følger de brede bukseben altså trop. Skal vi tro på trendforskerne eller ej – vi får at se!

FASHIONNEWS

Kønsrollerne udviskes i modebilledet

Casey Legler, den nye kvindelige konkurrent til herremodellerne

Vi har længe set androgyne silhouetter på den internationale modescene. Men som noget helt nyt blev vi sidste år præsenteret for en mandlig model i dametøj. Navnet er Andrej Pejic, og han fik sit gennembrud som dametøjsmodel til Jean-Paul Gaultiers Women’s wear-show under den parisiske modeuge i januar 2011. Nogle kritiserede offentligt brugen af en mand som kvindetøjsmodel, fordi de mente, at det var et udtryk for, at kvinder ikke var gode nok til at være… ja, kvinder.
Men i modeverden er der nu sket noget, der ligner et ligestillingstiltag, for kvinderne er nemlig så småt begyndt at indtage scenen for herretøjsmode. I år skrev et af verdens største modelbureauer Ford Models kontrakt med franskmanden Casey Legler. Legler er den eneste kvindelige model, der udelukkende ernærer sig som herretøjsmodel. Men også (Yves) Saint Laurents kommende forårskampagne for herretøj bliver prydet af en kvindelig model. Og hun er ingen ringere end Saskia de Brauw, der i skrivende stund ligger på en 11. plads på Models.coms liste over mest benyttede kvindelige modeller. Men hvad er det, der ligger til grund for denne sammenblanding af kønnene? Forsøger modeindustrien at påvirke kampen for ligestilling mellem mænd og kvinder? Eller er modens udviskede kønsroller nærmere et forsøg på at vække opmærksomhed i nutidens vestlige business-verden, hvor synlighed gerne går hånd i hånd med penge?

Herremodellen med det kvindelige udseende, Andrej Pejic
Den kvindelige model Sakia de Braw; frontfigur for Saint Laurent Homme S/S 2013-kollektion
COCO CHANEL

Untitled

Fashion is not something that exists in dresses only. Fashion is in the sky, in the street, fashion has to do with ideas, the way we live, what is happening. Coco Chanel