Home

Ikke kategoriseret

Shoe Shi Bars skønne sneakers



Nyskabende, chancetagende og moderigtigt skandinavisk design er nogle af de vigtigste kendetegn hos det danske skobrand Shoe Shi Bar, som vi torsdag den 25. oktober 2012 snakkede med i forbindelse med vores sneakers-program. Vi kender dem oprindeligt for deres lækre, avantgarde design og tårnhøje læderstiletter, der er kendetegnet ved unikt håndværk. Men netop nu er Shoe Shi Bar aktuel med en ny sneakerskollektion, der sprudler af liv, lækkert dyreprint, farver og ikke mindst fashion. 
Den kreative strateg bag det skandinaviske skobrand Samir Souid, der har rødder i både Nordafrika og Italien, har siden sine purunge dage oplevet modeuniversets hektiske univers, når han har været med sin far, Mario Souid, på diverse modemesser. I stedet for at lege med de andre børn valgte Samir at dyrke det kreative i en allerede ung alder – ganske simpelt med en blok og en blyant. Da Samirs far er stor skoentusiast og Samir stort set var omringet af sko hele tiden, lå det Samir ret naturligt at begynde at tegne sko og træde ind i sin fars passion for skoverdenen. Hvem vil ikke gerne være som den sejeste mand i hele verden – sin far?
I skolen, og i de efterfølgende år, oplevede Samir, at han var en meget alsidig person. På det ene tidspunkt sad han og udfoldede sin kreativitet ved at tegne sko med pigerne. På et andet tidspunkt løb han farende rundt på en græsmark og spillede fodbold med drengene. For Samir var denne alsidighed helt naturlig. Musikken og dens muligheder begyndte efterhånden også at fylde en del i Samirs liv, hvilket resulterede i at han for en periode vendte sig væk fra modelillustrationer, farver, detaljer og det generelle skounivers. Selvom musikken stadig fylder en stor del af Samirs liv i dag, så gik der ikke lang tid før lysten til at være kreativ igen bankede på døren hos ham, hvilket en læreplads hos Junk de Luxe var medvirkende til. Tiden fløj af sted og uden at have set sig om havde Samir og Souid-familien kort tid efter i 2001 produceret og lanceret deres første skokollektion. Den innovative designer Samir var nu tilbage på sin rette skohylde igen, hvor han sidenhen har lavet en masse ballade og leget på kanten med de ting og idéer, som andre skoproducenter ikke havde sat i spil endnu. Som Samir selv siger: ”[…] nogle gange var det bare the shit og andre gange var det noget lort […] Man skal have en masse rap over næsen før man finder den rigtige vej […]”.
Sidenhen har Shoe Shi Bar høstet stor ros for at levere design, der sætter nye standarder. Blandt andet MTV, ELLE, Sportswear International og Royal College of Art Fashion har haft en svær begejstring for mærket. Nu er Shoe Shi Bar aktuel med en ny sneakerskollektion, der byder på kombinationen af det sporty, det fashionable og det frække look, der ses gennem en rød tråd lige fra æske og silkepapir til selve skoen. Samir udtrykker at Nike og New Balance efterhånden er blevet allemandseje, hvilken er en vej, de gerne vil bevæge sig væk fra ved at producere mere fashionable sneakers.
Vi får heldigvis meget mere sneakers at se i fremtiden fra de sultne og legesyge Shoe Shi Bar-drenge, der lokker med nye prints og collaborations med inspiration fra vores egen by København, som de mener er et inspirationsslaraffenland for designere. Av, hvor vi er mange der glæder os. Hvis du i mellemtiden ikke kan få nok af læder, dyreprint og lækre detaljer, så følg med på Shoe Shi Bars facebookside, hvor der løbende vil komme teasere op. 

BLOG

IF YOU DIDN’T KNOW ..

For jer læselystne, der bruger et øjebliks stilhed med en latte og computeren til at bladre de forskellige blogs igennem, så vil jeg for herrernes vedkommende helt klart anbefale Andreas Wijk. Hvis man ikke allerede kender den svenske blogger, så er hans side helt sikkert et besøg værd. Han er også kendt for at lave musik, og skulle eftersigende arbejde på more to come. Hans stil er fortræffelig. Han formår at mixe og kombinere mange forskellige stilarter og som mit ikon må den dreng mindst eje 100 jakker, der er simpelthen ikke den jakke som han ikke har. (Og jeg som troede mit klædeskab var et af de større). Han er meget klassisk med et twist af kækhed og lyst på livet. Helt sikkert en fyr som man bør holde øje med, også i fremtiden. Så hvis i ikke har været forbi før, så besøg hans side her!

FASHIONNEWS

STINE GOYA FOR WEEKDAY!

Weekday har den seneste tid udvidet deres koncept med flere linjer. Sidste år lukkede de op for Weekday Collections
som var en mere eksklusiv linje, og i fjor har de lukket op for to nye mærker i konceptet Rodebjerg og Back. Nu
kommer det nyeste skud på stammen en underlinje Fade to W som henvender sig til det mere feminime univers –
stramt og sexet. Den nye linje bliver designet af den danske designer Stine Goya, og er ikke bare et enkelt samarbejde
men en fast kollektion med Stine Goya bag roret. Fade to W kan købes i butikkerne fra den 24. november.

DESIGNER

5 skarpe til… designeren

5 skarpe til… designeren

Freya Dalsjö

Freya Dalsjö er lettet efter et veloverstået S/S 2013-show.
Billede lånt fra: http://www.rollingstone.com/culture/pictures/best-of-copenhagen-fashion-week-20120814



Har du et favorit high street brand?

Gina Tricot. Jeg har lige købt nogle bukser derinde. De er fine, og de var mega billige. Det er det jeg synes er vigtigt med high street brands – at de er billige, og at det fungerer. Og så kan man købe alle sine basic-ting der. Jeg kan også godt lide Zara. Og H&M, selvfølgelig. H&M er vel kongen.
Er der en designer, du identificerer dig med?
Det ved jeg faktisk ikke. Altså der er da mange som jeg ser op til og som jeg synes er rigtig dygtige. Jeg synes, at Hussein Chalayan laver nogle fede ting. Og Riccardo Tisci.
Jeg synes faktisk generelt, at designerne i dag falder lidt af på den. Der har været vildt mange tidligere. Alexander McQueen var jo også mega god.
Jeg synes, at de designere jeg har nævnt alle har en spændende tilgang til deres arbejde på forskellige måder. De har ofte ramt virkelig skarpt i tiden med deres kollektioner. De laver mega flotte ting.  
Hvad er din foretrukne modedestination?
Jeg synes faktisk at Antwerpen er en fed by. Den er meget flot. Der er brosten over det hele, og pæne gamle hvide huse. Flotte museer og spændende butikker. Alle de der Antwerpen-designere har deres flagship store dér. Og de laver nogle fede stock sales.
Er der en særlig modeoplevelse, der har haft betydning for dig?
Mit eget show (Freya Dalsjö åbnede Copenhagen Fashion Week S/S 2013, red.). Det var virkelig en stor ting. Også hele Antwerpen-perioden. At jeg kom ind på designskolen i Antwerpen, det var mega fedt. Jeg var til en optagelsesprøve, der forløber over to dage. Den foregår på skolen i Antwerpen. Der afholdes optagelsesprøve to gange om året – en i juli og en i september. Først skal man bare sende almindelig dokumentation for, at man har bestået gymnasiet, og så bliver man så godkendt til at kunne komme til optagelsesprøven. Dertil skal man have lavet en portofolio og et motivationsbrev, der fortæller, hvorfor man gerne vil gå på skolen. Og så skal man tegne i to dage – man skal tegne alle mulige forskellige ting, og benytte nogle forskellige teknikker. Man sidder bare i en kæmpegruppe og tegner. Der er flere hundrede mennesker til optagelsesprøven og prøven foregår i nogle bittesmå rum. Der er nogle, som er helt vildt gode til at tegne. Der var for eksempel nogle fra Japan, der havde tegnet hele livet. Og jeg tænkte bare ”Shit!”. Jeg har nærmest aldrig tegnet noget i mit liv.
Vi skulle tegne efter nogle bestemte ting, blandt andet tegne en jakke som hang. Og så skulle vi som sagt tegne det med forskellige teknikker – akvarel, blæk og blyant. Og til sidst skulle man så til en samtale med to lærere. 
Er der en specifik person, som inspirerer dig?
Malte. Malte er min samarbejdspartner og ven. Han har nogle gode idéer og en god tilgang til vores arbejde. Og så synes jeg, at han er mega fresh i sin tankegang omkring mode. Han har et skarpt blik på tingene. Han er en god kritiker. Hvis jeg sidder og syer 24/7 nogle gange, og jeg til sidst tænker, at nu må det være fint nok, så kan han godt finde på at sige: ”Nej, det er ikke fint nok.” Han er rigtig god at have med. Han hjælper mig også meget med de praktiske ting omkring mit arbejde. Vi arbejder sammen om brandet.

FASHIONNEWS

Stella McCartney kåret som årets designer!

Stella McCartney er med sin sporty stil og vintage inspirerede kollektioner blevet kåret som årets britiske designer af
modemagasinet Harper’s Bazaar. Stella McCartney, som både er mor til 4 børn og hårdtkæmpende kvinde i mode-
branchen, er kommet stærkt til tops i modebranchen med hendes raffinerede stil, hvilket så gav pote for den 41-årige
kvinde i år. Til alle Stella McCartney elskende piger kan vi på redaktionen glæde med, at der er rygter om at Stella
McCartney åbner en butik i Ny Østergade som skulle bane sig vej i løbet af denne måned.

BÆREDYGTIGHED

Genbrug er guld

Billede: http://svalerne.dk/index.php?page=fredericia-genbrug

Genbrug er guld

Minkpelsen erstattes med faux fur og de store high street brands som H&M og danske Vero Moda har efterhånden alle lanceret en linje med økologisk basistøj. I disse år taler man meget om miljø og bæredygtighed inden for modebranchen. Og nu kan de danske genbrugsbutikker også mærke, at miljø- og prisbevidsthed er blevet mere udbredt blandt tøjshoppere i Danmark.
Inden for de senere år er salget af genbrugstøj steget markant. Faktisk bliver der langet så meget second hand-tøj over disken, at Røde Kors-butikkerne har lavvande på lageret. Efterspørgslen overgår simpelthen udbuddet. Det bekræftes af nye tal over Røde Kors-butikkernes omsætning, der ifølge en nyhedsopdatering fra Dansk Mode og Textil er steget med hele 20 % i år.
Tidligere var det ofte folk med færre økonomiske midler, der købte genbrugstøj, men i dag er genbrugsbutikkernes kundeskare langt mere broget – unge som gamle, mænd, som kvinder, guldkortejere såvel som SU-modtagere handler gladeligt ind til gaderoben i den lokale genbrugsbutik.
Oveni den øgede omsætning oplever Røde Kors også, at dét tøj, der indleveres er langt mere slidt end tidligere, hvilket må vidne om, at forbrugerne bruger deres tøj i længere tid. Dertil kommer, at forbrugerne sandsynligvis ikke køber nær så meget nyt, ubrugt tøj som før i tiden.
Den øgede interesse for second hand-tøj kan dels skyldes den økonomiske krise, der har sat dybe spor i de danske forbrugeres prisbevidsthed. Men lige såvel kan det være et udtryk for, at vi er blevet mere opmærksomme på at passe på miljøet.
Og det er jo et ganske positivt signal at sende til modebranchen, der – på trods af flere bæredygtige tiltag – stadig ligger nummer to på verdensplan blandt de mest forurenende brancher – kun overgået af olieindustrien.
Oplysninger hentet fra:
Ikke kategoriseret

Candy and art shoes

Billedkilde: Vouge UK

Sophia Webster er et nyt stjerneikon i skoverdenen. Hendes navn har cirkuleret rundt i modeverdenen de sidste par måneder og hendes tiltrækkende skokollektion forventes at få en stor og udbredt popularitet. Hendes sko er allerede set i forbindelse med kendisser og fashionable mennesker. Blandt andet bar Chloe Moretz hendes design på den røde løber i sidste måned.
Det jeg gør er meget feminint, sjovt og gjort på en chic, sexet måde […] Mine sko er til kvinder, der ønsker at udtrykke deres personlighed gennem deres sko og som vil sætte pris på samt nyde dem” fortæller Webster til Vouge UK.
Websters designs er det tætteste sko kan komme på konfetti. De er skabt i alverdens farver og kombineret med striber, buer, flæser og hæle som er lavet af skinnende kugler, som umiddelbart kunne ligne noget sødt, der er hevet ud af en slikbutik. Designeren besluttede sig først på at satse på sko efter hun havde studeret på et kunstkursus på Camberwell College of Art og gennemført Cordwainers College, hvor hun blandt andet stiftede bekendtskab med Jimmy Choo og Emma Cook. Derefter blev hun tilbudt at deltage i The Footwear Pathway og the Royal College of Arts MA Womenswear Course, hvilket hjalp hende til at blive Nicholas Kirkwoods designassistent. Gennem ham lærte hun hvordan processen og selve modeindustrien fungerer. Kirkwood har fungeret som den unge Londonfødtes mentor og har hjulpet hende med at mulighederne for produktion af hendes SS13-kollektion, som rent faktisk også modtog en NEWGEN-sponsorering.
Det jeg beundrer mest ved en designer er den måde de tegner på”, siger Webster. ”Det tænker jeg fordi min første kærlighed var kunst. Skitse- og tegneprocessen er det jeg finder mest fornøjeligt og interessant. Jeg beundrer især Manolo Blahnik og Edmundo Castillo – de er begge kunstnere, hvor jeg føler at deres skitser fortæller en historie og samtidig giver skoen en personlighed gennem den måde de tegner på”.
Påbegyndelsen af Websters SS13 kollektion skete i forbindelse med hendes seneste rejse til hendes produktion i Brasilien.
Alle maler deres huse i lyse pastelfarver, som inspirerer farvepaletten”, forklarer hun. ”Jeg brugte noget tid i Rio imellem produktionsbesøgene og jeg elskede det der. Selv i de dele med mest fattigdom er menneskene og landskaberne så livlige og farverige og jeg ønskede at reflektere det i min kollektion”.

GRØD

Konkurrence!!

Så har vi en ny konkurrence på banen! I samarbejde med spisestedet GRØD udsteder vi chancen for at vinde et gavekort til en middag inklusiv drikkevarer for to eller morgengrød for 3 personer inklusiv kaffe/the. GRØD er et rustikt lille spis

ested i Jægersborggade der hurtigt har vundet popularitet for dets lækre grødspecialiteter, og dermed sat grød tilbage i københavnernes bevidsthed som en tiltalende spise. Alt hvad du skal gøre for at deltage i konkurrencen er at kigge forbi vores facebookside og svare på følgende spørgsmål i kommentarfeltet:
– Hvor gammel er GRØD? 

skriv dit svar senest torsdag d. 22/11, så vi trækker lod i radioprogrammet samme aften!