Home

Ikke kategoriseret

Åbning af ‘S for Sneakers’!

Sneaker heaven er kommet til København i form af den nye sneakerstore ‘S for sneakers’ i pilestræde. Her ligger konceptet vægt på tre grundelementer: Sneakers, sport og fashion. Alt sammen er perfekt kædet sammen i en urban stil i butikken, med sneakers fra gulv til loft. Personalet er uddannet inden for sportens og/eller sundhedens verden og adskiller sig fra andre sneakerstores ved at sætte fokus på sneakertendenserne lige nu! Det kalder vi for et butikskoncept der vil frem i gadebilledet! Så tag et smut forbi ‘S for Sneakers’ i Pilestræde 52 og lad urbanitet møde sport i modens tegn!

© Elle.dk

Events

STOFSALG – RENE GURSKOV!

Stofsalg hos den kreative Rene Gurskov, som var blandt en af de mest populære designere
i den unge designshop In circus, som nu er at finde på nettet. Det må give nogle lækre
kreative tekstiler! Helt sikkert noget for Fashionfladen!

Events

EFTERÅRSFERIE!

Mange på redaktionen er så heldige at have efterårsferie, hvilket i selvfølgelig kan høre meget mere om i radioen i uge 43. Men hvis i befinder jer i København i uge 42 har cOPENhagen starter WONDERFALL, der har samlet en masse aktiviteter der foregår i købstaden i løbet af efterårsferien. Se mere på deres film her – eller besøg deres hjemmeside her!

CATWALK

DAMIR DOMA SPRING/SUMMER 2013 Womens Collection

Tidligere på året lanceredes Damir Doma SS13 Mens collection og nu her for nylig er kvindernes kollektion også offentliggjort i Paris ved RTW. Det er hans 10. kollektion og som han selv gør opmærksom på er det et lookback på de seneste 5 år. Om herrekollektionen sagde han selv at han fandt kollektionen meget farverig. Der er ingen tvivl om at de fleste nok ville tænke på sorte stykker tøj frem for så meget andet når de tænker på Damir Doma, men de nye kollektioner er meget farverige ifht. hvad vi tidligere har set. Den nye trend kunne muligvis gå hen at blive blå metalfarver eftersom Burberry Prorsum også havde valgt at præsentere dette på podiet. Der er hovedsageligt præsenteret two-piece looks som forbindes vha. bælter eller seler (begge i læder). Dette sørgede for en skarpere definition af kroppen i de ellers oversized looks.
FASHIONNEWS

H&M får hård konkurrence!

Den japanske kæde Uniqlo har med deres økonomiske fremskridt kommet endnu et skridt tættere på målet om at
bliver verdens førende tøjkæde i 2020, dvs. at slå H&M og Zara i omsætning. Den japanske tøjkæde formår at øge
indtjeningen ved hjælp af en aggressiv markedsstrategi og stor ekspansion af deres butikker. I 2020 ønsker Uniqlo at
have åbnet 1.000 butikker i Kina og 1.000 butikker andre steder i Asien. Tiden må jo vise om vi i fremtiden
kan finde Uniqlo i Danmark?

Events

FINDERS KEEPERS – XMAS!

FindersKeepers vender allerede tilbage i december, så i nu har mulighed for at shoppe julegaver og festtøj til den vidunderlige tid. Det er helt sikkert anbefalelsesværdigt, og der er allerede adgang for booking af stand nu. Så sæt i gang!

Ikke kategoriseret

Alexander Wang

Alexander Wang kollektion Fall 2012: Jakker

                                         

Zara kollektion Fall/Winter 2012: Jakker

Udsnit af de lækre detaljer hos Alexander Wangs pieces
De fås lige nu hos Birger Christensen

Dette programs one minuts fashion story handler denne gang om Alexander Wang. Få hele historien her og hent samtidig inspiration til, hvordan du får stilen i ovenstående billeder.

Den nu 28-årige nyskabende designer, Alexander Wang, er født og opvokset i San Fransisco. Selvom Wang er amerikansk statsborger har han, på grund sine forældres afstamning, også rødder i Taiwan.
I en alder af 18 år flyttede han til New York, hvor han gik på Parsons School of design og deltog i forskellige praktikophold. Allerede på sit andet år af studiet, var Wang i gang med at designe den første kollektion af sit mærke ”Alexander Wang”, som i 2005 overvejende bestod af strik. I 2007 lancherede han sin fulde ready-to-wear women’s kollektion, der blev solgt til over 200 forretninger og året efter debuterede han med sin første håndtaske-kollktion i hans Spring/Summer 2008 show. Samme år modtog Alexander Wang også CFDA/Vouge Fashion Fund-prisen, der bygger på et samarbejde mellem CFDA-foreningen for amerikanske modedesignere og Vouge. Prisen har til hensigt at hjælpe nye talentfulde designere på vej. Sidenhen har han modtaget flere forskellige priser for hans fantastiske arbejde, og sidste år blev han anerkendt som året bedste designer af GQ og som årets bedste accessories designer af CFDA.
Wang drager inspiration fra halvfemserne, fransk chic, og rock grunge, som altid er med en afslappet, direkte-ud-af-sengen edge, som er blevet den amerikanske designers umiskendelige varemærke.
Han er berømt for sin rene stil og skarpe, men ubesværede silhuetter, og Wang kan prale af en stadigt voksende kundekreds af berømtheder og starletter og supermodeller fylder deres garderobe med “off-duty” fra Wangs kollektioner. Erin Watson, Olsen tvillingerne, Blake Lively og Rihanna er alle blevet set i Alexander Wang.
Heldigvis kan os danskere også nyde godt af Wangs skarpe styles, der blandt andet forhandles hos STRØM, Notabene, Birger Christensen og &Pagne.

ERIK HANSEN-HANSEN

5 SKARPE TIL… MODEFORSKEREN

Erik Hansen-Hansen


Favorit high street brand?

“Zara. Det er ikke fordi jeg køber noget der, men set som modeperson, eller som den modeforsker jeg er, synes jeg, at de er i stand til at levere ret høj kvalitet til en meget lav pris. Mange firmaer som er positioneret over dem i forhold til luksusfaktor, de kan ikke nødvendigvis matche Zara.
Zara har en ret unik business-model og de producerer meget selv i Spanien og i Portugal. De har egentlig en sourcing, der er meget lokal. De ejer også selv fabrikkerne. Det er en ret spændende forretningsmodel. De har en hurtig udskiftning. De har fundet nogle spændende mekanikker i forhold til deres måde at lancere produkter på. Og så er det jo rimelig god kvalitet til en ret lav pris.”

Favorit luksusbrand?

“Der er mange. Jeg ville nok tage fat i Azzedine Alaïa. Det er et lille luksusbrand, som har eksisteret i mange år. Ikke så mange år som Gucci og Louis Vuitton og Hermés; de rigtig gamle, men det har eksisteret siden 1970’erne, så vidt jeg husker.
Azzedine Alaïa er et meget lille firma, som er meget stærkt designdrevet. De annoncerer stort set ikke, men har en meget stærk konsistent brand-værdi. De skifter egentlig meget lidt. Stilen er meget let genkendelig – det er kropsnært, det kræver en perfekt krop selvfølgelig – altså det er virkelig et high fashion brand. Det er modeller og filmstjerner og lignende som går i tøjet. Det er høj kvalitet. Det er også dyrt men det er ikke oppe i den store superklasse – det er slet ikke haute couture-priser.
Alaïa har været ejet af Prada i en periode og er nu blevet solgt fra igen, det vil sige at designeren Azzadine Alaïa nu selv ejer sit eget brand igen, men Prada sourcer og producerer sko og nogle af deres læder-accessories. Men tøjet er stadig Alaïas. Jeg synes det er et spændende brand. Jeg synes, at det visuelt er alt det som luksusmode skal: begær, forførelse, forskønnelse af kvinder og så videre. Det er den ene side, set fra forbruger synspunktet, men jeg synes også, at businessmodellen er spændende – at det lille firma har været i stand til uden at reklamerer og uden særlig stor økonomisk formåen, stadig at holde skansen som et stærkt eftertragtet brand.”

Hvilken modepersonlighed inspirerer dig?

“Der er mange. I Danmark ville jeg trække Mads Nørregaard frem, fordi han er så ukrukket og han er meget vellidt, meget veltalende, meget intelligent. Han er en af de danske designere, der kan udtale sig om mange ting – og så er han en meget meget venlig person. Jeg synes, han er et godt dansk designikon som andre kunne lære lidt af. Det er jo ikke et stort brand – det er et lille københavnsk brand – firmaet omsætter jo ikke i de skalaer, som de andre mærker vi har siddet og talt om, så det er mere fordi, han er en forgangsperson for, hvordan man altså også godt kan være i mode.”

Din fortrukne modedestination?

“Jeg kan jo godt lide alle de fem byer (New York, Paris, London, Milano og Tokyo, red.). Jeg har haft mange spændende oplevelser i Tokyo, så det er én af dem. Måske the one.”

Nævn en modeoplevelse, du husker for noget særligt?

“Jeg var meget forundret over at opleve den måde, at man i Tokyo var i stand til at bringe kunst og fashion sammen i luksusmoden. Jeg tænker især på en oplevelse, jeg havde i Tokyo hos Dior, hvor de i 2005 eller 2006, da de åbnede deres flagship store i Ginza viste en udstilling, hvor de brandede Dior-mærket sammen med modernistisk kunst. Jeg blev overrasket over den måde de gjorde det på – hvordan de tog John Galliano (forhenværende chefdesigner for Dior, red.) ind i sammenhænge med modern art – altså Jeff Koons og moderne avantgarde kunstnere. Og så havde man den gamle Monsieur Dior i sammenhæng med Picasso i lokalet nedenunder. Den brandings-exercise som de formåede at lave i den udstilling, var jeg meget forundret over fandtes – at de udstillede portrætfotografier af Dior ved siden af kunstværker – det var sådan meget ekstremt gjort. Og samtidig også ufattelig oplevelsesøkonomisk – et brillant eksempel på oplevelsesøkonomi og det her med at pludselig kunne man gå på kunstudstilling i en flagship store. Det overraskede mig meget på det tidspunkt.
Nu har jeg set så meget derude og nu begynder man også at have det andre steder. For eksempel har de gjort den øverste etage i Louis Vuittons flagship store på Avenue Montaigne til art gallery. Men det er ikke på samme måde – altså i Tokyo synes jeg, at de gjorde det mere gennemført og mere pudsigt. Det var der bare – det var ikke sådan reklameret, men pludselig så var man bare inde i det her univers. Jeg var meget påvirket af det. Jeg synes, at det var meget ekstremt at se branding, kunst og fashion gå sammen på den måde.”

Billedekilde: www.dcdr.dk

Portræt af Erik Hansen-Hansen:


Navn: Erik Hansen-Hansen
CV: Fotograf og Forskningsadjunkt, Ph.d Design (luxury fashion), Cand-IT.
Erik Hansen-Hansen ruskede op i den ellers fasttømrede opfattelse af moden som et produkt af kapitalisme og pengegriskhed, da han i 2008 fremlagde sin phd-afhandling Begær, forførelse og kvindelig skønhed: Den globale luksusmode i netværksøkonomien. Hansen-Hansen fremlagde nemlig den mulighed, at moden kan definere kønsforskelle og, at især kvinder bruger mode instinktivt, som et forsøg på at indfange den ideelle partner.

Ikke kategoriseret

Heidi Slimanes første kollektion for Saint Laurent

Heidi Slimane præsenterede sin første kvindekollektion under den parisiske RTW modeuge. Samtidigt med sin debut inden for kvindemode var det endvidere hans første show som den nye chefdesigner for Saint Laurent Paris. Tidligere i hans karriere har han bl.a. været creative director for Christian Dior’s mens wear. Hans SS13 RTW-kollektion lagde ikke skjul på en kraftig reference til hans tidligere arbejdsplads – nemlig Dior med de overdimensionerede hatte, som i øvrigt var båret af samtlige modeller.
Kollektionen besad nærmest en overdrevet hybrid af det forrige århundredes stilarter, dog med en særlig tung inspiration fra 70‘ernes hippie chic kultur (ruskindskjoler i sommerfuglefacon og navlelange halskæder), hvilket i virkeligheden måske også fungerer som en hyldest til Yves tidligere arbejde.  Derudover så man en kraftig inspiration a’la “Gone with the wind” i form extravagante detaljer på de overdådige chiffon-kjoler med vandfaldsudskæring, og på samme tid var det nærmest uundgåeligt at associere til filmen “The wild wild west” med kvindernes feminine kjoler, stylet op med støvede, bredskærmede hatte og læderkorsager. Endvidere emmede showet af rock’n roll/Glamrock i kraft af en stemning af “Choppertrips på route 66” med biker jakkerne og det lange flyvene hår, der bliver fanget i vinden, understøttede den valgte rock’n roll musik og modellernes bad-ass attitude. Til slut bør nævnes Heidi Slimanes signaturdesigns – nemlig hans blazere syet til perfektion og slim slim fitted bukser akkompagneret af Paris chicnes paillet extravaganza- hvilket også var en rød og stærk tråd igennem hele kollektionen – En flot debut på Womens-wear scenen, som fortjener applaus.