Hvad Er Fast Fashion?
Fast fashion er et begreb, der dækker over, hvor hurtigt de nyeste værker præsenteret på modeskabernes catwalk er om at blive en del af de aktuelle modetendenser.
Ved fast fashion er de nyeste kollektioner baseret på de seneste modetendenser, så begrebet dækker over, hvor hurtigt nye tendenser bliver en del af de nyeste kollektioner og dermed går fra designerne til forbrugerne.
Hastighed er nøglen til forbrugernes penge
Fast fashion lægger i høj grad vægt på, at der skal være kort tid fra, at nye design præsenteres til, at forbrugerne kan købe det. Det betyder, at nye trends skal kunne designes og produceres hurtigt og billigt, så forbrugerne hele tiden kan købe nyt og billigt - og dermed fastholde incitamentet til at købe nyt.
Fast fashion benyttes især af tøjmærker som:
- H&M
- Zara
- Peacocks
- Primarkt
- Bestseller (og deres underliggende brands)
Fast fashion er dog lidt i modstrid til den støt voksende tilgang til, at modebranchens ressourcespild via netop overforbrug for at holde omkostningerne nede. Her kan der med tiden komme krav til, konceptet omkring fast fashion ændres, så der ikke er så stort ressourcespild.
Som begreb vandt fast fashion for alvor indtryk ved indgangen og de første år af det 21. århundrede. Den billige produktion og hurtigere udskiftning blev her øget i takt med, at shopping og tøjkøb ændrede karakter fra udelukkende at være praktisk til mere at være en hobby og livsstil.